Zdrowie

Jeśli źle sypiasz, koniecznie odwiedź lekarza

Zaburzenia snu prowadzą do poważnych chorób

Bezsenność grozi chorobami

Każdy człowiek potrzebuje odpowiedniej ilości snu, żeby następnego dnia być wypoczętym, czuć się dobrze
i móc stawić czoła wszystkiemu, co ten dzień przyniesie. Jedna nieprzespana noc nie będzie jeszcze skutkowała poważnymi problemami ze zdrowiem, ale trwałe zaburzenia snu źle wpływają na ciało i psychikę oraz wywołują długofalowe skutki. Chroniczne problemy ze snem wpływają na przykład na produkcję hormonów odgrywających istotną rolę w regulowaniu przemiany materii i systemu odpornościowego.
U ludzi cierpiących na bezsenność wzrasta ryzyko chorób serca i układu krążenia oraz nadwagi.

Zaburzenia snu mogą mieć różnorodne przyczyny i objawiać się w różny sposób. Często są nimi określone okoliczności życiowe, zmartwienia i stresy, mogące zaburzać zasypianie i utrzymanie snu lub wywoływać koszmary senne. Bezsenność może mieć też przyczyny tkwiące w organizmie. Może np. wynikać z odczuwanego bólu, zmian hormonalnych (nadczynność tarczycy), zaburzeń rytmu serca albo z zespołu bezdechu sennego.

Kiedy do lekarza?

Problemy ze snem utrzymujące się w pewnych granicach są raczej normalne i jeśli zdarzają się tylko od czasu do czasu, nie powinny być powodem do niepokoju. Jeśli jednak ktoś przez dłuższy czas źle sypia, w ciągu dnia jest zmęczony, a cierpi na tym jego samopoczucie i wydajność, to jest to powód do wizyty u lekarza. Optymalną diagnostykę można przeprowadzić w laboratorium badania snu.

Rady dla niewyspanych

  • Większość ludzi potrzebuje od siedmiu do dziewięciu godzin snu na dobę. Postaraj się pilnować tego parametru.
  • Sypiaj o stałych porach, aby twój zegar biologiczny mógł się do nich dostosować.
  • Zadbaj o właściwe warunki do spania: niewysoką temperaturę (17-19°C), świeże powietrze, ciemność i ciszę. Usuń z sypialni wszystko to, czego widok może cię stresować. Szkodzić może nawet mocno świecący zegar elektroniczny.
  • Odżywiaj się prawidłowo, Dowiedziono, że zdrowa dieta, obejmująca odpowiednią ilość błonnika, warzyw, owoców i produktów z pełnego zboża, pozytywnie wpływa na jakość snu, podczas gdy posiłki obfitujące w tłuszcze i cukier mogą go zakłócać.
  • Unikaj kofeiny wieczorem: nie pij kawy, herbaty ani innych napojów, które ją zawierają.
  • Nie pij alkoholu i nie pal tytoniu.
  • Wieczorem staraj się zrelaksować. Jeśli to tylko możliwe, idź do łóżka wolny od stresów i nie myśl o pracy zawodowej.
  • Wyłącz telefon, a najlepiej zostaw go też w innym pokoju. W pobliżu łóżka nie powinno znajdować się nic, co przypomina ci o pracy.
  • Drzemki są zdrowe, ale nie powinny trwać dłużej niż 20 minut – w przeciwnym razie mogą źle wpływać na jakość snu w nocy.
  • Absorbuj światło: ruch na świeżym powietrzu w ciągu dnia sprzyja magazynowaniu hormonu odpowiedzialnego za sen.
  • Światło z ekranu TV lub monitora obniża stężenie melatoniny. Jeśli nie umiesz zasypiać inaczej niż przy włączonym telewizorze, zaprogramuj go tak, by się w nocy samoczynnie wyłączał.
  • Nie żałuj pieniędzy na dobre łóżko i materac.
  • Opanuj techniki relaksacji, korzystaj z nagrań odprężających. Relaks znakomicie poprawia jakość snu.
  • Niewielkie zaburzenia snu można skutecznie zwalczać lekami ziołowymi.