czwartek, Styczeń 18, 2018
Zdrowie

Jeśli źle sypiasz, koniecznie odwiedź lekarza

Zaburzenia snu prowadzą do poważnych chorób

Bezsenność grozi chorobami

Każdy człowiek potrzebuje odpowiedniej ilości snu, żeby następnego dnia być wypoczętym, czuć się dobrze
i móc stawić czoła wszystkiemu, co ten dzień przyniesie. Jedna nieprzespana noc nie będzie jeszcze skutkowała poważnymi problemami ze zdrowiem, ale trwałe zaburzenia snu źle wpływają na ciało i psychikę oraz wywołują długofalowe skutki. Chroniczne problemy ze snem wpływają na przykład na produkcję hormonów odgrywających istotną rolę w regulowaniu przemiany materii i systemu odpornościowego.
U ludzi cierpiących na bezsenność wzrasta ryzyko chorób serca i układu krążenia oraz nadwagi.

Zaburzenia snu mogą mieć różnorodne przyczyny i objawiać się w różny sposób. Często są nimi określone okoliczności życiowe, zmartwienia i stresy, mogące zaburzać zasypianie i utrzymanie snu lub wywoływać koszmary senne. Bezsenność może mieć też przyczyny tkwiące w organizmie. Może np. wynikać z odczuwanego bólu, zmian hormonalnych (nadczynność tarczycy), zaburzeń rytmu serca albo z zespołu bezdechu sennego.

Kiedy do lekarza?

Problemy ze snem utrzymujące się w pewnych granicach są raczej normalne i jeśli zdarzają się tylko od czasu do czasu, nie powinny być powodem do niepokoju. Jeśli jednak ktoś przez dłuższy czas źle sypia, w ciągu dnia jest zmęczony, a cierpi na tym jego samopoczucie i wydajność, to jest to powód do wizyty u lekarza. Optymalną diagnostykę można przeprowadzić w laboratorium badania snu.

Rady dla niewyspanych

  • Większość ludzi potrzebuje od siedmiu do dziewięciu godzin snu na dobę. Postaraj się pilnować tego parametru.
  • Sypiaj o stałych porach, aby twój zegar biologiczny mógł się do nich dostosować.
  • Zadbaj o właściwe warunki do spania: niewysoką temperaturę (17-19°C), świeże powietrze, ciemność i ciszę. Usuń z sypialni wszystko to, czego widok może cię stresować. Szkodzić może nawet mocno świecący zegar elektroniczny.
  • Odżywiaj się prawidłowo, Dowiedziono, że zdrowa dieta, obejmująca odpowiednią ilość błonnika, warzyw, owoców i produktów z pełnego zboża, pozytywnie wpływa na jakość snu, podczas gdy posiłki obfitujące w tłuszcze i cukier mogą go zakłócać.
  • Unikaj kofeiny wieczorem: nie pij kawy, herbaty ani innych napojów, które ją zawierają.
  • Nie pij alkoholu i nie pal tytoniu.
  • Wieczorem staraj się zrelaksować. Jeśli to tylko możliwe, idź do łóżka wolny od stresów i nie myśl o pracy zawodowej.
  • Wyłącz telefon, a najlepiej zostaw go też w innym pokoju. W pobliżu łóżka nie powinno znajdować się nic, co przypomina ci o pracy.
  • Drzemki są zdrowe, ale nie powinny trwać dłużej niż 20 minut – w przeciwnym razie mogą źle wpływać na jakość snu w nocy.
  • Absorbuj światło: ruch na świeżym powietrzu w ciągu dnia sprzyja magazynowaniu hormonu odpowiedzialnego za sen.
  • Światło z ekranu TV lub monitora obniża stężenie melatoniny. Jeśli nie umiesz zasypiać inaczej niż przy włączonym telewizorze, zaprogramuj go tak, by się w nocy samoczynnie wyłączał.
  • Nie żałuj pieniędzy na dobre łóżko i materac.
  • Opanuj techniki relaksacji, korzystaj z nagrań odprężających. Relaks znakomicie poprawia jakość snu.
  • Niewielkie zaburzenia snu można skutecznie zwalczać lekami ziołowymi.